Внимавайте за откупните стойности по застраховка Живот

25 февруари 2011 | 09:05

Писмо на Татяна Николова, Благоевград

Преди 3 години, на 28 ноември 2007 г., мой познат, застрахователен агент в ЗАД Булстрад, ме прилъга да си направя застраховка Живот. Обясни ми колко прозорливо ще е това решение от моя страна и колко евтино ще ми излезе - по някакви си петстотин и нещо лева на година. Подписах полица за 20 години. Точният размер на годишните ми вноски беше 500.01 лв. (28 ноември 2007 г.), 542.49 лв. (01.12.2008 г.) и 561.93 лв. (21.12.2009 г.), което прави 1 604.43 лв. До миналата година не ми бе проблем да плащам. Тази година обаче кризата удари сериозно цялата страна, и в частност моето семейство, при което реших да прекратя застраховката си.

При събрани над 1600 лв. очаквах, че наказателната лихва, която дружеството ще си задържи, е около 200-300 лв. Какво бе изумлението ми, когато от дружеството ме глобиха с 1 000 лв. По-точно върнаха ми 665.88 лв.!

Отидох в клона на дружеството в Благоевград да питам как е направена тази сметка, обясниха ми, че застрахователят ми е разяснил, че при предсрочно прекратяване на полицата дружеството налага глоба в размер на т. нар. “откупни стойности”. Със сигурност на мен никой не ми бе обяснил за огромната наказателна санкция при предсрочно прекратяване, иначе никога нямаше да направя тази застраховка.

Прибрах се вкъщи и изчетох подробно всичките ситно изписани 8 страници формат А4 с общи условия по сключената от мен застраховка “Живот”. Никъде не прочетох, че при внесени 1 600 лв. за 3 години застрахователят има право да ме глоби с 1 000 лв., след като не мога да плащам повече.

Аз не мога да си върна парите, но пиша това, за да предпазя тези от вас, които тепърва искат да се застраховат. Четете обстойно условията на договора и непременно искайте да ви кажат колко точно ще загубите при невъзможност да плащате повече. А за себе си вече съм решила - повече никога няма да сключвам каквато и да било застраховка.

Източник: в. Струма


по темата

Коментари (27)

11
Изумен
2011-02-25 15:30:34
Трябва да призная, че съм изненадан (най-меко казано) да прочета такова писание в специализирано издание. Другите коментиращи във форума вече обърнаха внимание на факта, че е отговорност на клиента да се запознае с общите условия и параметрите на договора, който подписва, дори и агентът да не ги е разяснил достатъчно добросъвестно. Все пак всички умеем да четем и е крайно препоръчително тези умения да се прилагат в практиката. Но освен това искам да обърна специално внимание на коментара на факт относно Платежоспособност ІІ, и по-специално относно третия стълб, засягащ публичността. Смисълът на третия стълб се състои в това застрахователните дружества да предоставят в своите финансови отчети пред надзорните органи и публиката достатъчно коректна информация, така щото потребителите на тези отчети да могат да изградят обективна представа за финансовото състояние и финансовите резултати на застрахователите. Т.е. никъде в третия стълб не се поощрява публикуването на некоректна информация и едностранчиво тенденциозно представяне на фактите в средствата за масова информация.
12
Клиент
2011-02-25 15:30:13
Прочетох статията, прочетох и коментарите... Разбирам госпожата - смята, че е ощетена. Не мога да кажа права ли е или не, но понеже и аз имам застраховка "Живот" - мога да й кажа, че преди да подпиша накарах агента да ми разясни точка по точка кое какво значи - и в общите условия и в самия формуляр на застраховката. Незнам какво си е помислил за мене накрая, но аз съм си такъв - питам, дори с риск да стана досаден. Навсякъде е така - и в банките, и в листовките на лекарствата, и в разните там промоции - има едни такива неща, които хората са си ги написали да ги четем ние - клиентите. Сигурно има логично обяснение за това да получи такива пари накрая... А застраховките са полезна работа, макар че у нас още не сме свикнали и ги правим най-вече ако е нещо задължително, като гражданската отговорност за колата...
13
one
2011-02-25 15:23:18
До георги съгласен съм че са за да се четът ОУ , но не може да се отрече факта, че от едно прочитане човек може повече да се обърка отколкото да му стане ясно. зависи и от това как са посочени откупните стойности. и не може да се очаква че при комисиони суперкомисиони и прочие клиента ще получи справедлива сума след третата година. може би ако се вдигнат изискванията за продадени полици и се понамали комисиона ще се получи по добър продукт за пазара а това е основно продукт за средния човек, който не плаща еднократно с големи суми
14
Клиент
2011-02-25 15:10:08
Прочетох статията, прочетох и коментарите... Разбирам госпожата - смята, че е ощетена. Не мога да кажа права ли е или не, но понеже и аз имам застраховка "Живот" - мога да й кажа, че преди да подпиша накарах агента да ми разясни точка по точка кое какво значи - и в общите условия и в самия формуляр на застраховката. Незнам какво си е помислил за мене накрая, но аз съм си такъв - питам, дори с риск да стана досаден. Навсякъде е така - и в банките, и в листовките на лекарствата, и в разните там промоции - има едни такива неща, които хората са си ги написали да ги четем ние - клиентите. Сигурно има логично обяснение за това да получи такива пари накрая... А застраховките са полезна работа, макар че у нас още не сме свикнали и ги правим най-вече ако е нещо задължително, като гражданската отговорност за колата...
15
Георги
2011-02-25 14:52:01
Ами "one" то тези общи условия са за това да се четат и щом някой с е е подписал на документ значи би следва да го е прочел.А тук има и нещо друго че, всеки брокер или агент е добре да информира за абсолютно всичко клиента си преди да подпише.Но отговорнсотта след подписа е и на този който си е сложил подписа .
16
факт
2011-02-25 14:51:04
Веселко, уважавам Вашето мнение с изключение на съвета който ми давате. Не говорете за животозастраховането по принцип, правете разлика между "рискова" и "спестовна" животозастраховка. Отново с уважение и поздрави.
17
Някоя
2011-02-25 14:27:15
Здравейте, Изключително непрофесионално отношение на ИНШУРЪНС. БГ. Като специализиран сайт би трябвало да са достатъчно компетентни, а в журналистическата практика правилото да се проверява информацията преди да се публикува е неизменно. При подписването на всяка полица се получават и Общите условия към нея, където са описани всички параметри. Практика е клиентите да не ги четат, а просто да ги подписват. И докато това продължава, ще има недоволни и незапознати. Не виждам грешка при изплащането на сумата от страна на Булстрад Живот.
18
one
2011-02-25 14:20:55
Почти всички изказали се под станията заявяват че килента се е подписал и е бил информиран. Абе хора то е ясно че грледате само от собственият си джоб или сте служители или агенти към животозастрахователни дружества. всички от вас трябва много добре ад познават процеса на продажба на спестовни продукти как единствено се акцентира на колко внасяш колко получаваш с капитализираната лихва след 20-25 години николй не казва и не показва що е то откупна стойност това че вие знаете какво е откупна стойност не означава че аз потребителя не е просто наказателна такса лихва или прочие така че не се правете на на-добри и предлагащи единственото решение на пазара и за клиентите
19
веселко
2011-02-25 14:03:58
За съжаление не за първи път Иншурънс БГ побликува невярна и/или неточна информация. Съветвам ги най-добронамерено да се запознават с материята, за която пишат. Иначе стават смешни. Що се отнася до въпросната препечатка, това че журналистите от в. "Струма" не са в час със застраховането и още повече с животозастраховането, не е основание да четем глупостите на Т.Н. как я "ГЛОБИЛИ с т.н. "откупна стойност". Освен това въпросното лице се е подписало на полица, в която са посочени откупните стойности за всяка застрахователна година. А за коментара на "факт" ще поясня, че животозастраховката при своя матуритет винаги носи по-голяма сума от внесената през срока на договора.
20
факт
2011-02-25 13:06:14
До "минаващ оттук". Моля Ви не грешете общото застраховане с животозастраховането. При общото застраховане премии не се връщат и застрахователно-техническа лихва /ЗТЛ/ не се начислява. Премиите при общото застраховане са безлихвен ресурс за застрахователя, неговата банка или банката, в която инвестира. ЗТЛ предварително се начислява при спестовните животозастраховки и т.н., където нещата са многообразни и различни. Иншурънс.бг правилно дава гласност, а застрахователите да се засрамят и да си направят изводи относно такива и други подобни безобразия. За безобразията е необходима голяма и всетранна публичност. За публичността в застраховането има Директива на ЕС - за подробности виж Платежоспособност ІІ /трети стълб/.
1 2 3

Име:

Коментар:


Анкета

Застраховате ли се?

ГЛАСУВАЙ