Внимавайте за откупните стойности по застраховка Живот

25 февруари 2011 | 09:05

Писмо на Татяна Николова, Благоевград

Преди 3 години, на 28 ноември 2007 г., мой познат, застрахователен агент в ЗАД Булстрад, ме прилъга да си направя застраховка Живот. Обясни ми колко прозорливо ще е това решение от моя страна и колко евтино ще ми излезе - по някакви си петстотин и нещо лева на година. Подписах полица за 20 години. Точният размер на годишните ми вноски беше 500.01 лв. (28 ноември 2007 г.), 542.49 лв. (01.12.2008 г.) и 561.93 лв. (21.12.2009 г.), което прави 1 604.43 лв. До миналата година не ми бе проблем да плащам. Тази година обаче кризата удари сериозно цялата страна, и в частност моето семейство, при което реших да прекратя застраховката си.

При събрани над 1600 лв. очаквах, че наказателната лихва, която дружеството ще си задържи, е около 200-300 лв. Какво бе изумлението ми, когато от дружеството ме глобиха с 1 000 лв. По-точно върнаха ми 665.88 лв.!

Отидох в клона на дружеството в Благоевград да питам как е направена тази сметка, обясниха ми, че застрахователят ми е разяснил, че при предсрочно прекратяване на полицата дружеството налага глоба в размер на т. нар. “откупни стойности”. Със сигурност на мен никой не ми бе обяснил за огромната наказателна санкция при предсрочно прекратяване, иначе никога нямаше да направя тази застраховка.

Прибрах се вкъщи и изчетох подробно всичките ситно изписани 8 страници формат А4 с общи условия по сключената от мен застраховка “Живот”. Никъде не прочетох, че при внесени 1 600 лв. за 3 години застрахователят има право да ме глоби с 1 000 лв., след като не мога да плащам повече.

Аз не мога да си върна парите, но пиша това, за да предпазя тези от вас, които тепърва искат да се застраховат. Четете обстойно условията на договора и непременно искайте да ви кажат колко точно ще загубите при невъзможност да плащате повече. А за себе си вече съм решила - повече никога няма да сключвам каквато и да било застраховка.

Източник: в. Струма


по темата

Коментари (27)

1
Иван
2017-10-20 23:38:49
Никога не застраховайте в Булстрад. Няма такива измамници. за една година имам 6 отказа за плащане по медицински застраховки всички гарантирани с луксозен пакет. Видите ли Булстрад бягайте надалече...
2
Застрахователен консултант
2011-06-17 14:20:04
Нека добавя нещо. Съжалявам за разочарованието на г-жа Николова и разбирам начина, по който се чувства, НО: 1. Таблицата с откупните стойности след всяка година на нейната застраховката се намира на втората страница на полицата, малко над подписа й (и това е почти единственото нещо на страницата, ако няма описание на изключени рискове). Т.е. полицата се подписва СЛЕД запознаване на клиента с откупните възможности. Не оправдавам консултанта, възможен е неволен или дори умишлен пропуск (при доказан такъв случай следва незабавното му заличаване от списъка на регистрираните консултанти). Но откупните стойности не се съдържат в общите условия, а в специалните, т.е. в подписаната полица. 2. Възможностите при затруднено финансово състояние на клиента включват богат инструментариум: намаляване и/или разсрочване на вноските, замразяване, трансформиране на полицата в изплатена, временно или постоянно изключване на допълнителни покрития и т.н. Опитвам се да кажа, че откупът е последна, а не първа мярка при финансови затруднения. 3. Причината за ниските откупни стойности в първите години за всички застраховки на всички застрахователи е в задължението от регулатора КФН (Комисията за Финансов Надзор) да се акумулират резерви преимуществено чрез първоначално инвестиране в "дълги" инструменти (основно ценни книжа). Т.е. когато един застраховател е инвестирал парите ти за дълъг период, а ти го принуждаваш (с откуп) да компрометира инвестицията, загубата е безспорна. Има още много причини, но това е дълга тема. 4. Относно риска - разбира се, че рискът е голям в първите години! При 20-годишен план и 500 лв. премия застрахователната сума е над 10000 лв. Срещу премия от 1000-1500 лв. през първите 2-3 години стои гарантирана застрахователна сума от над 10000 лв. - 7-10 пъти повече.
3
one
2011-02-25 16:41:56
ок нека се изкажа по друг начин при банките има задължително изискване какви са разходите и условията по потребителски кредит (не знам за ипотечните), стандартна форма с извадена най-важната и съществена информация. става въпрос за договори за средносрочен и дългосрочен период. това е така защото клиента не би могъл да бъде защитен като потребител с разностранни форми на оферти, без конкретика, пожелателно посочване на информация и препратка кам ОУ, спец условия тарифи и прочие. ами ако хипотетично се приложи и към спестовното животозастраховане? и тук става дума за дългосрочен период, договорни отношения, управление на парите на клиентитя, които ас потребители. колко от вас които постоянно цитират ОУ, познават същите на мобилни оператиро, електро и ВиК или топлофикация или на търговските банки. не може да се излиза с твърдения от рода ниска култура тоав е обида за потенциалните купувачи на този продукт. или че се носи риска и затова няма откупта стойност или е ниска за 3-та или 4-та година при 20/25 годишен срок, това с риска е смешна работа бе хора нали възрасста нараства, какъв е относителния дял на рисковаат премия и адм. разходи спряво комисионните ? нека ги има ама да не са изтеглени така само за 2-3 години
4
one
2011-02-25 16:32:08
ок нека се изкажа по друг начин при банките има задължително изискване какви са разходите и условията по потребителски кредит (не знам за ипотечните), стандартна форма с извадена най-важната и съществена информация. става въпрос за договори за средносрочен и дългосрочен период. това е така защото клиента не би могъл да бъде защитен като потребител с разностранни форми на оферти, без конкретика, пожелателно посочване на информация и препратка кам ОУ, спец условия тарифи и прочие. ами ако хипотетично се приложи и към спестовното животозастраховане? и тук става дума за дългосрочен период, договорни отношения, управление на парите на клиентитя, които ас потребители. колко от вас които постоянно цитират ОУ, познават същите на мобилни оператиро, електро и ВиК или топлофикация или на търговските банки. не може да се излиза с твърдения от рода ниска култура тоав е обида за потенциалните купувачи на този продукт. или че се носи риска и затова няма откупта стойност или е ниска за 3-та или 4-та година при 20/25 годишен срок, това с риска е смешна работа бе хора нали възрасста нараства, какъв е относителния дял на рисковаат премия и адм. разходи спряво комисионните ? нека ги има ама да не са изтеглени така само за 2-3 години
5
one
2011-02-25 16:29:00
ок нека се изкажа по друг начин при банките има задължително изискване какви са разходите и условията по потребителски кредит (не знам за ипотечните), стандартна форма с извадена най-важната и съществена информация. става въпрос за договори за средносрочен и дългосрочен период. това е така защото клиента не би могъл да бъде защитен като потребител с разностранни форми на оферти, без конкретика, пожелателно посочване на информация и препратка кам ОУ, спец условия тарифи и прочие. ами ако хипотетично се приложи и към спестовното животозастраховане? и тук става дума за дългосрочен период, договорни отношения, управление на парите на клиентитя, които ас потребители. колко от вас които постоянно цитират ОУ, познават същите на мобилни оператиро, електро и ВиК или топлофикация или на търговските банки. не може да се излиза с твърдения от рода ниска култура тоав е обида за потенциалните купувачи на този продукт. или че се носи риска и затова няма откупта стойност или е ниска за 3-та или 4-та година при 20/25 годишен срок, това с риска е смешна работа бе хора нали възрасста нараства, какъв е относителния дял на рисковаат премия и адм. разходи спряво комисионните ? нека ги има ама да не са изтеглени така само за 2-3 години
6
Пенка от прокатния
2011-02-25 16:02:05
Това май претендираше за професионален форум... Нито препечатването на такава статия, нито необосновани и провокативни мнения, каквито се виждат от един форумец, люшкащ се между лаицизъм и професионална терминология, подпомагат за нивото му. Заприличал е на модните "Галерия" или "Уикенд" нещо - о, времена...
7
веселко
2011-02-25 16:01:54
Факт, аз също уважавам мнението ти, но трярва да знаеш, че при дългосрочната животозастраховка също има рисков елемент! Именно затова в първите години (две или три - при различните астрахователни дружества) няма право на откуп. Когато измине този период, откупната стойност е ниска и с времето се повишава. А що се отнася до рисковите застраховки, при тах няма откуп. С добри чувства и поздрави.
8
Георги
2011-02-25 16:00:04
Продуктите са толкова добре описани , особено в общите условия.Съгласен съм че все още има какво да се желае от тях , като покрития и суми , но съгласи се с мен , че това е сериозно нещо и щом е сериозно не го правиш ей така за две , три , пет години и с мисълта че след пет години ще се отказваш. Разбира се , че трябва да има прозрачност , но до ри и да е има ,застрахователната култура(и не само тя) на българина е токова ниска , че колкото и да е коректен един агент или консултант, то ще останат много хора които все нещо няма да са разбрали .Що се отнася до комисионните -продуктите са така изчислени че един клиент да има доходност или по скоро печалба след третата.4та година и за мен това е нормално
9
Георги
2011-02-25 15:52:19
Продуктите са толкова добре описани , особено в общите условия.Съгласен съм че все още има какво да се желае от тях , като покрития и суми , но съгласи се с мен , че това е сериозно нещо и щом е сериозно не го правиш ей така за две , три , пет години и с мисълта че след пет години ще се отказваш. Разбира се , че трябва да има прозрачност , но до ри и да е има ,застрахователната култура(и не само тя) на българина е токова ниска , че колкото и да е коректен един агент или консултант, то ще останат много хора които все нещо няма да са разбрали .Що се отнася до комисионните -продуктите са така изчислени че един клиент да има доходност или по скоро печалба след третата.4та година и за мен това е нормално
10
Георги
2011-02-25 15:43:18
Продуктите са толкова добре описани , особено в общите условия.Съгласен съм че все още има какво да се желае от тях , като покрития и суми , но съгласи се с мен , че това е сериозно нещо и щом е сериозно не го правиш ей така за две , три , пет години и с мисълта че след пет години ще се отказваш. Разбира се , че трябва да има прозрачност , но до ри и да е има ,застрахователната култура(и не само тя) на българина е токова ниска , че колкото и да е коректен един агент или консултант, то ще останат много хора които все нещо няма да са разбрали .Що се отнася до комисионните -продуктите са така изчислени че един клиент да има доходност или по скоро печалба след третата.4та година и за мен това е нормално
1 2 3

Име:

Коментар:


Анкета

Застраховате ли се?

ГЛАСУВАЙ