Валентин Велчев: Гумите са по-важни от колата

Пролетта е време, когато шофьорите сменят зимните гуми с летни. По актуалната тема за вестник "Труд" говори Валентин Велчев, собственик на "Боряна Груп". Неговата фирма е сред първите и най-големи вносители на автомобилни гуми и алуминиеви джанти в България, има 23-годишен опит в бранша и разполага с дистрибуторска мрежа във всички градове.
- Дойде ли време да се сменят зимните гуми с летни?
- Много наши клиенти си задават този въпрос. Аз отговарям - рано е. Летни гуми трябва да сложим тогава, когато минималните температури спрат да падат под 6 градуса, независимо дали караме денем или нощем.
Зимни и летни гуми не се сменят заради наличието или липсата на снежна покривка или хлъзгав терен. Сменяме ги заради температурните разлики, защото имат различен коефициент на сцепление.
В летния сезон зимната гума дава по-ниска стабилност при влизане в завой и при каране с висока скорост. В зимен сезон лятната гума дава непрекъснато по-ниска сигурност, защото сцеплението е по-малко и се създава риск за катастрофи.
- Много собственици на коли имат по два комплекта гуми - един зимен и един летен. Как трябва да се съхраняват тези гуми, когато не се използват?
- Хубаво е гумите да се пазят добре почистени и при подходящи условия, за да не губят качествата си. Трябва да се оставят в проветриви помещения с постоянна температура, далеч от влага и слънчеви лъчи.
Тези шофьори, които държат летните си гуми, монтирани на джанти, задължително да проверят налягането им и да ги балансират отново, преди да ги сложат на автомобила. След известен период и преход, не по-голям от 500 км, да направят второ пребалансиране.
- Много водачи се питат дали да купят нови гуми или втора употреба.
- Нека да се вслушаме в думите на Хенри Форд, когато на едно автомобилно изложение го попитали каква кола е най-добре да си купи човек. Всички очаквали той да каже: "Форд", а той рекъл: "Нова". Същото важи и за гумите - най-хубавите са новите.
Разбирам тежката финансова ситуация в България, но съветвам хората да не купуват гуми втора употреба и веднага ще ви кажа защо. Не за да печелим повече пари ние, вносителите, а заради сигурността на пътниците.
По-добре да купят по-евтин, нисък клас гуми, но да са нови, а не употребявани. Гумите втора употреба могат да изглеждат външно добре, но не знаем какви рискове носят. Те са били карани и неслучайно са сменени.
Препоръчвам на клиентите по възможност да слагат четири еднакви гуми, а за автомобилите със задвижване на четирите колела това е задължително.
- Как да се ориентират потребителите при голямото предлагане на гуми на пазара?
- Не искам да изтъквам определени марки и модели, защото самият аз съм вносител, а това интервю не е мястото, където ще хваля моите продукти. Пред цифрите и боговете мълчат, затова нека цифрите на продажбите говорят какви гуми се търсят в България.
Искам да кажа нещо друго по въпроса. С останалите големи вносители, които са мои колеги и конкуренти, имаме една цел и тя е да накараме хората да осъзнаят, че смяната на гумите понякога е по-важна за живота, отколкото смяната на автомобила.
Без значение дали караш кола за три хиляди или за триста хиляди лева, все някога попадаш в критична ситуация на пътя. И тогава гумите са единствената връзка с пътя, тоест - с живота.
Не е разумно да се правят икономии точно от тази гледна точка. Хората в развитите държави отдавна са го разбрали и там много рядко може да срещнете автомобил със силно амортизирани гуми.
- Колко дълъг живот има една гума?
- До голяма степен зависи от експлоатацията, тоест от собственика на колата и стила му на шофиране. Една нова гума може да се съсипе за няколко километра, а може да кара и десетки хиляди километри.
При умерено шофиране, с 10-20 хиляди километра на сезон, една лятна гума може да изкара минимум два, а напълно реално и три сезона. Много от хората не изминават такъв пробег с автомобилите си и имат възможност да ползват и по-дълго гумите.
- Напоследък новите гуми станаха като книги - толкова много означения и надписи има по тях. Кои са важни и какво трябва да знаят потребителите?
- В последно време се наблюдава една мания сред клиентите да проверяват годината и месеца на производство, които са означени като DOT. Тук искам да уведомя всички, че манията им гумите да бъдат произведени в същата година, в която ги купуват, не е от такова важно значение.
Защото гумите имат годност 7 години от датата на производство, при положение, че се съхраняват при необходимите условия. Повечето известни марки произвеждат продуктите си в държави като Китай, Южна Корея, Япония и поради факта, че това са далечни дестинации, е съвсем естествено гумите, които се купуват у нас през март и април, да са произведени в края на предходната година.
И ако не се реализират на пазара през настоящата, да се предлагат и през следващата година. Гума с DOT отпреди две-три години се счита за съвсем нормална.
Когато производството е вече отпреди 4 години, тогава клиентите могат да поискат по-ниска цена. Но при добро планиране от страна на вносителите подобни неща рядко се случват. Такива гуми със стар DOT се внасят чрез интернет магазини по поръчка, но не се предлагат на по-добри цени.
- Кое тогава е по-важно от т.нар. DOT?
- Съветвам купувачите да съсредоточат вниманието си върху скоростния индекс, който се означава върху гумата със символите T, H, V, W, ZR и др. Този индекс показва скоростта, до която може да се кара с гумата. Има и товарен индекс след размера на гумата, а той разкрива дали е подходяща за лек автомобил, SUV, офроудър или бус.
Всеки според финансовите си възможности може да закупи различен клас гуми и да избира между различни марки на производители поради това, че на българския пазар има голямо предлагане и почти всички световни гиганти присъстват.
Но най-важното е гумите да са нови - независимо дали от нисък, среден или висок клас. Не трябва да се прави компромис с гуми втора употреба. Който иска да промени размера на гумите и джантите си, може да използва нашия калкулатор в специализирания ни сайт за автогуми.