Грижи за колата през зимата

19 януари 2012 | 13:56

Зимата е коварен сезон за хората, пътищата и автомобилите. Болести, преспи, лед - всеки се бори с тях както знае и може. Суровите условия поставят на изпитания както здравето на човека, така и на автомобила. Всеки си иска неговите грижи. Ето как ще помогнете на вашата кола да запази добър външен вид (съответно и стойност за евентуална продажба).

1. МИЕНЕ - редовно отстранявайте наслагванията от кал и луга, които се натрупват по каросерията. Така ще намалите риска от преждевременна корозия. Ако карате активно през зимата, ще станете редовен клиент на автомивките. Но резултатът ще си проличи напролет - автомобилът ще изглежда запазен и лъскав. Много хора пренебрегват редовното зимно миене, а то е много по-наложително, отколкото лятното.

2. ПОЧИСТВАНЕ -отстранявайте снега и леда не само от стъклата, но и от вратите, покрива, капаците на мотора и багажника. От една страна, това ще ви гарантира по-добра видимост и сигурност. От друга - ще предпазите различни детайли и ламариненото покритие от замръзване и корозия. Снегът трябва да се почиства с подходяща мека четка. Добре познатата ни метла наранява лака върху боята. Стъргалките за лед не бива да се използват за отстраняване на ледени бучки от ламаринените части.

3. ОБРАБОТВАНЕ - още преди началото на зимния сезон е добре гумените уплътнения (особено на по-старите автомобили) да се обработят с вакса или спрей. Така те ще запазят своята еластичност и ще се намали рискът от напукване и скъсване. През студените месеци уплътненията може да се мажат или пръскат веднъж месечно. Така ще ги предпазите и от замръзване. Ключалките също може да се напръскат срещу замръзване. Специални спрейове предотвратяват запотяване и заскрежаване на стъклата, което ще ви спести главоболия и работа със стъргалката за лед.

4. ПОЛИРАНЕ - на много места се предлага тази услуга. Ламаринените части се обработват със защитна вакса, която предпазва лака от лугата и калта.

5. ПАСТИРАНЕ - това е по-сериозна процедура, която възстановява лаковото покритие на автомобила. Повърхността се надрасква от различни механични въздействия при експлоатирането на колата. Отделно се натрупва слой от замърсители (въпреки миенето), който постепенно прониква в лака и ускорява корозионните процеси. Машинното полиране отстранява този слой. Всички замърсители падат от лака и той е готов да поеме нов слой защитна вакса. При машинно полиране е възможно да се отстранят и някои недълбоки драскотини, които са засегнали и боята под лака. А нанесената след това вакса прониква и прилепва по-добре, което гарантира, че ще изпълнява по-пълноценно защитната си функция. Впоследствие и измиването ще става по-лесно.

6. ТЕЧНОСТИ - без незамръзваща течност за чистачките през зимата не се тръгва на път. При нужда тя може да се използва и за размразяване на парчета лед върху колата. Добре е да имате поне една бутилка резервна течност в багажника.
Внимавайте при миене!

Измиването на автомобила трябва да се извършва внимателно, за да не се нанесат повреди върху лаковото покритие и боята. При посещение на автомивка е добре да бъдете сигурен, че калниците и дъното на колата ще бъдат почистени старателно, защото там се натрупват най-много сол и мръсотия.

Често замърсяването върху ламарините е толкова силно, че е невъзможно да бъде отстранено само с водна струя под каквото и да е налягане. Тогава на помощ идват препаратите и четките. И тук се влиза в омагьосан кръг, защото всяко триене - с гъба, четка или парцал, упражнява натиск и влияние върху лаковото покритие, следователно го разрушава. Теоретически е невъзможно да се избегнат микроскопичните повреди от всяко миене. Най-безобидният вариант е да се използва подходяща четка с мек косъм. Парцалите и гъбите задържат частици от кал и пясък и при търкане се получава такъв ефект, сякаш “полирате” ламарините със ситна шкурка. Колкото по-често се измива четката, толкова по-добре, защото няма да задържа твърди частици, които драскат автомобила.

Не е препоръчително и подсушаването със силиконови пера, което се прилага масово на ръчните автомивки. По ръба на тези пера се задържат песъчинки, които дерат лаковата повърхност на автомобила. По-безболезнено е подсушаването с въздушна струя.

Популярното безконтактно миене изглежда щади най-много боята на колата, но не винаги дава очаквания резултат. При него механичното въздействие е най-малко. Но не винаги изчиства силно замърсената повърхност, защото тя изисква по-сериозно третиране и контактно миене.

Източник: Труд


по темата

Коментари (0)


Име:

Коментар:


Анкета

Застраховате ли се?

ГЛАСУВАЙ