10 души откраднали над 1 000 коли, всички са на свобода

10 суперавтокрадци в София са залавяни над 150 пъти да задигат различни луксозни коли и джипове. По оперативни данни са отмъкнали повече от 1000 возила в последните години и въпреки това са на свобода.
Апашите влизат и излизат от ареста често, но въпреки това само двама от тях са били осъдени през последните 10 г. - и то условно, сочат данни на полицията.
"24 часа" събра професионалните биографии на десетимата топапаши, като те са подредени според активността и уменията им от столичните криминалисти, които са по петите им.
Иван Яневски-Шумахера
В момента е едва на 26 г., а вече има 30 висящи дела. Първият път, когато вижда ареста отвътре, е през 1999 г., когато е едва на 14 г. и краде една от първите си коли, показват масивите на МВР. Той вече си има сформирана група от по-млади момчета, която отмъква возила от среден клас от най-търсените марки - фолксваген, беемве, ауди. Крадат най-вече в Студентския град, Младост, кв. Изток и центъра.
Асен Колев-Хастара
27-годишният има в момента 20 висящи досъдебни производства по данни на столичната полиция. Той се прочу през есента на 2009 г., когато бе арестуван като тартор на банда за кражба на лимузини, който плащаше заплата от 800 лв. месечно на двама полицаи - да го пазят, докато краде колите, и да му дават информация за евентуална плячка или акции на полицията. Хастара бе арестуван минути след като задигна джип беемве на финансовото министерство, а офицер от служба "Военна информация" му помагаше. Година по-късно той бе освободен срещу гаранция, като по делото все още сесъбират доказателства.
Кариерата на Колев извън закона започва веднага щом става пълнолетен, когато е заловен за продажба на дрога, а година по-късно полицаи го арестуват за първи път и с крадена кола.
Неговият специалитет са кражба на всички модели беемве, тойота лендкруизер и ауди. Специалист е по подкарване и на новите модели шкода. "Действа" най-често в Лозенец, центъра и кварталите между булевардите "Цар БорисІІІ" и бул. "България". Разполага с най-модерните машинки за подкарване на тези коли.
Митко Турчина
На 42 г., е най-възрастният в десетката и се смята за един от най-големите босове в този подземен бранш. Срещу него са водени 13 досъдебни производства. Първият му арест за крадена кола е от 1997 г. Последно е задържан през 2006 г. за участие в престъпна банда за кражба на коли. По оперативни данни той ръководи схема за връщане на крадени автомобили срещу откуп, през него минава почти цялата информация, снабдява крадците и с нови машини за "палене" на коли.
Светослав Петков-Лъвицата
36-годишен има 16 висящи досъдебни производства. За първи път е арестуван през 2001 г. за грабеж, а година по-късно го хващат и за първи път при вземане на откуп за открадната кола. Той се прочу в тандем с арестувания като похитител от Наглите Даниел Димитров-Релето, след като откраднаха аудито на Тодор Батков през 2004 г. Същата година дуото бе арестувано и за още една кражба на пет суперскъпи лимузини. Последно Лъвицата е търкал наровете през 2009 г., когато е задържан като лидер на автобанда заедно с апаши с прякори Кико и Пако. Тогава се разбира, че триото свило и скрило беемве и джип ауди.
Малко след ареста Петков е пуснат срещу подписка, след като е бил обвинен само за вещно укривателство, и оттогава е на свобода. Той е един от най-добрите специалисти по кражби на последните модели беемвета и аудита. Лъвицата краде в кв. Витоша, Симеоново, Лозенец и другите южни квартали.
Иван Турчина
На 34 г. - има 14 досъдебни производства, последно е задържан през 2007 г. за искан откуп за кола. За първи път е заловен през 2004 г. за свито возило. Той краде в центъра, има си групичка, която задига возила с него, а той им е организатор. Крадат автомобили висок клас от марките беемве, фолксваген и ауди. Това са най-предпочитаните и търсени автомобили, затова и почти всички от топ 10 на автокрадците умеят да крадат този вид возила, обяснява шефът на сектор "Автокражби" Димитър Машов. Иван Турчина също краде в центъра на София.
Чавдар Омайски-Капитана
Наскоро бе задържан, защото пребил и заплашил с убийство жена си, до момента има 9 досъдебни производства. Наскоро пак е пуснат на свобода. Той също е тартор на банда автоапаши, върти "бизнес" и с връщане на автомобили срещу откуп. Доставя техника и организира кражбите. Неговият специалитет са тойоти, опели и в последно време беемвета от по-висок клас Х5 и Х6.
Иван Илиев-Ванко
На 34 г. - краде основно строителна техника и има в момента 17 висящи дела. Един от основните му помощници е арестуваният наскоро Николай Сакалиев-Каската, който бе сгащен за кражба на джип БМВ Х6.
Иван Иванчев-Дебелия
С 8 висящи дела и 9. Иван Райков-Патицатас досие за 17 автокражби се прочуха преди 2 г., когато бяха арестувани като заподозрени, че крадат коли, с които Наглите отвличат хора 37-годишният Иванчев е арестуван за първи път през 2001 г., аверът му Райков, на 38 г., има досие от далечната 1994 г. Криминалисти смятат, че двамата крадат заедно повече от 15 г., като в последните пет се специализират в отмъкването на багери и джипове, всеки от които струва поне 100 хил. лева.
Последният им арест е през ноември 2009 г. със свит бус, но 120 дни по-късно те отново са на свобода с по-леки мерки за неотклонение. Само няколко месеца след това Патицата задигна волвото на известния коафьор стилист Капанов, но и след този случай съдът го пусна срещу 500 лв. гаранция
Стоян Янакиев-Дългия
Сочен за тартор на автобандата Факирите, е задържан и обвиняван 15 пъти. Разбиването на люлинската му група, в която са Беззъбия и Младежа, бе един от най-големите удари на полицията по автомафията. Година по-късно Дългия излезе от ареста. За тях разследващите имаха данни, че са отмъкнали поне 200 автомобила.
Общо около 30 са най-добрите майстори в кражбите на возила в София. Иначе в столицата активните апаши, които задигат коли, са около 300, идват и няколко групи от Врачанско и Пернишко.
Сред професионалистите в бранша били Торбата, който краде коли на ключ, Таратора, чийто специалитет са джипове, фолксвагени и тойоти, и Шопите, които вилнеят около София. Един от старите майстори в занаята, които вече са се превърнали в легенда, е Радослав Цукровски. За последно той бе сгащен да пренабива номер на крадена кола преди дни. Познат е на полицията от повече от 20 г. Според криминалисти той вече е в малко по-старата генерация, която работи с не толкова модерна техника, но въпреки това не се е пенсионирал и от дни пак е в ареста.
Димитър Машов, шеф на “Автокражби” в СДВР: Оглеждаме пак старите дела срещу тях
- Г-н Машов, има ли някой от най-известните автокрадци, който да е в затвора с присъда?
- Ами за съжаление, доколкото аз знам, всички са си навън, на свобода. А когато ги приберат в ареста, винаги има и превантивен ефект. Когато задържахме Хастара, кражбите в София намаляха, а малко след това, когато задържахме и Лъвицата, Иван Дебелия и Патицата, още по-рязко се свиха случаите и имахме дни, в които нямаше нито една кражба.
- Няма ли възможност в момента да се работи по тези висящи дела срещу най-изявените автокрадци?
- От началото на годината сме предприели нова офанзива спрямо тези апаши. Преглеждат се всички стари дела срещу тях и където има възможност за възобновяване на работата, те се отварят отново с цел тези хора да си получат заслуженото.
- Колко коли са откраднати в София през 2011 г.?
- Имаме сериозен спад в автокражбите. За първите 6 месеца на 2011 г. са обявени за откраднати 655 коли, като това е с 20 по-малко в сравнение с м. г. Средно на ден се крадат по 3-4 коли, като повечето са от по-среден клас. Имаме обаче много сериозно увеличение на застрахователните измами, и то точно с много скъпи возила.
- Работи ли вече групата за борба със застрахователните измами?
- Да, от средата на юни и вече имаме три случая, по които са образувани досъдебни производства. На ден има поне по една обявена за открадната кола, която по-късно се оказва, че е застрахователна измама. Единият случай е със "Ауди Q 7", което струва над 300 хил. лева. По наши данни автомобилът първо е бил изкаран от страната, а на по-късен етап е бил обявен за издирване, за да се вземе застраховката от 300 хил. лв.
Прибират 35 лимузини с пренабити номера
Полицаи от сектор "Автокражби" в СДВР са конфискували 35 лимузини за над 2 млн. лева в нова хайка за лов на крадени коли с пренабити номера. От няколко месеца вече те спират директно из центъра на София лимузини, джипове и други скъпи возила, а експерти проверяват на място дали са пренабити номерата им.
"Ако се установи интервенция по рамата или двигателя, директно конфискуваме автомобилите", обяснява шефът на сектор "Автокражби" в столичната полиция Димитър Машов. Неговите служители вече знаят истинските номера на повече от 90% от прибраните коли. Оказало се, че почти всички са обявени за издирване в страни от Европейския съюз. Най-много са свитите от Италия и Испания.
Автомобилите са много скъпи и нови - сред тях и и уникални модели като "Ауди RS4", което е изключително скъп поръчков модел и струва над 300 хил. лв. Ппо софийските улици били задържани още "Ауди R8" и два джипа "Порше Кайен".
Източник: 24 часа