30-40% грешни и подвеждащи въпроси в листовките за шофьори

Грешки и подвеждане има в 30 - 40% от въпросите на листовките на изпита за шофьорска книжка на Държавна автомобилна инспекция (ДАИ). Това каза инж. Цако Станоев, директор на Института по трафик и безопасност.
По думите му – в изпитните листовки има въпроси, които са неточни, както и сгрешени.
„Информацията идва от всякакви хора, че има грешки, тенденциозно поставени въпроси, както и - с неистини и полуистини”, посочи Станоев. „Например въпросът - какво е товароподемността на един автомобил, дали теглото на автомобила плюс товара, е определено от завода, или е определено от КАТ. Верният отговор е, че е определена от КАТ. И единият, и другият отговори са верни, но водещо е становището на завода производител, който е дал сведения, че теглото на автомобила е толкова, както и неговата товароносимост.
Хората трябва да научат отговора предварително, за да отговорят правилно на изпита иначе ще ги скъсат”, посочи Станоев. По думите му - в много от въпросите няма логика, има грешки, както и тенденциозност, която създава изкуствени предпоставки за корупция.
„Не може на базата на теста, при условие, че в него има много грешки, да е издържан теоретичният изпит. След теста хората трябва да бъдат препитани върху това, което са отговорили, за да се разбере дали разбират материята, а не да се получи едно механично наизустяване”, допълни Цаков.
По думите му – е необходимо компетентните институции да разработят една добра тестова система и след това да се проверява дали изпиваните разбират материята. „Има определящи въпроси в правилата за движение, които човек ако не знае, не трябва да става шофьор в никакъв случай. Така че не може при 5 грешки кандидат-шофьорът да е взел изпита. Има 4 - 5 такива въпроси, които не може да не ги знае”, обясни Станоев. Според него, има структуроопределящи въпроси, по отношение поведението на човека на пътя, без които той не трябва да има право да участва в движението.
„Самите въпроси са зададени двусмислено, защото така е скимнало на изпитващите. Например – на въпроса колко трябва да бъде минималната дистанция, отговорът е - минималната дистанция трябва да бъде не по-малко от 10 секунди, но дистанцията не се мери със секунди, а с разстояние. Има и неяснота относно постановката - минимална дистанция”, посочи Станоев.
По думите му – цялата система на изпитване, трябва да се преосмисли от специалистите. „Има неясноти около много от въпросите, а не се търси ефектът шофьорът да вникне в логиката на правилата, а не да му се налага да наизустява отговорите според изискванията на изпитващите”, каза Станоев. „Човекът го разбира какво е, но в листовките е написано както му се искало на някой, който е измислял въпросите, и се налага хората да наизустяват отговорите, за да отговорят точно пред изпитващия”, допълни Цеко Станоев. Според него - всички компетентни хора мислят, че има грешки в листовките.
Източник: Фокус