Във UK конфискуват и трошат коли без Гражданска

Собствениците на един милион автомобила без застраховка гражданска отговорност във Великобритания са изправени пред риска техните коли да бъдат конфискувани и натрошени, пише The Telegraph.
С промяна в закона се очаква да бъде обявено за нарушение притежаването на незастрахован автомобил, който не е спрян от движение, а не само неговото каране, както е в момента.
Собствениците на МПС без гражданска ще бъдат предупреждавани с писмо, че ще им бъде наложена глоба от 100 паунда, ако автомобилът им не бъде застрахован до определена дата. В случай че продължи да стои без застраховка, возилото може да бъде конфискувано и натрошено, независимо дали глобата е платена или не. Незастрахованите коли ще се идентифицират чрез нова информационна система съвместно от Бюрото на автомобилните застрахователи и агенцията, която лицензира шофьорите и превозни средства.
Източници от Департамента по транспорт твърдят, че това ще помогне да се намали с 30 британски паунда годишната добавка, която изрядните автомобилисти плащат към полицата си за покриване на щети, причинени от незастраховани, по подобие на добавката за Гаранционния фонд в България.
В края на 2005 г. британската полиция получи право да конфискува незастрахованите автомобили, но за да упражнят това право те трябва да хванат шофьора докато кара. Според новите условия, собствениците на МПС ще бъдат задължени да докажат, или че имат застраховка, или че са спрели автомобилът си от движение.
Ежегодно незастраховани шофьори убиват по 160 човека и раняват 23 000 в Обединеното кралство. Около 4% от британските автомобилисти (близо 1.2 млн.) шофират без задължителната застраховка. Санкцията за това нарушение е максимум 5 000 британски паунда и от 6 до 8 контролни точки. Около 242 хил. нарушители биват хващани всяка година.
Анкета сред 2 000 човека на застрахователната компания Direct Line през ноември постави въпроса каква санкция трябва да бъде наложена за шофиране без застраховка. Средната стойност, получена от отговорите тогава е била 900 паунда. В допълнение на това, 34% искат нарушителите да държат наново шофьорски изпит, а 28% дори подкрепят доживотна забрана за виновните.
Едмънд Кинг, директор на фондацията RAC заявява, че по този начин ще бъдат хванати само хората, които вече известни на лицензиращата агенция. Най-голям риск за останалите обаче идва от бедно съсловие, което използва коли, но въобще не фигурира в базите данни.
Застояващите по гаражи, улици и дворове автомобили без ГО са огромен проблем и за България, където обхватът на задължителната застраховка по последни неофициални сведения клони към 76%. У нас нарушение е не само карането, а и притежаването на незастрахован автомобил, който не е спрян временно или постоянно от движение, но санкции като конфискуване не са предвидени, а контрол реално липсва, тъй като полицията следи само движещите се по пътя МПС, подобно на Великобритания.