Ще маркират ли въобще застрахователите след като отпаднат стикерите?

27 май 2011 | 09:57

Как и кога ще се промени практиката на застрахователите, които към момента изискват маркиране по Каско, след като влезе в сила забраната за лепене на стикери? Това е въпросът, който си задават множество шофьори, чийто полици изтичат в близките няколко месеца.

Промените в застрахователния кодекс бяха приети на първо четене от парламента вчера. На този етап текстовете забраняват да се лепят стикери, но се допуска абразивното маркиране на елементи от автомобила например, като застрахователят не може да го изисква като условие за сключване на застраховката.

Окончателно решение за това дали и под каква форма ще запазят маркирането на коли обаче не е взето в нито една от шест застрахователни компании, до които се допита Insurance.bg. Техните шефове заявиха, че ще изчакат финалната версия на закона, преди да вземат решение, допускайки възможността за изменения между двете четения.

„Според мен има доста спорни моменти, които се надявам да бъдат осмислени от народните представители между първо и второ четене“, каза Цветанка Крумова, изпълнителен директор на Армеец.

В някои от дружествата тече обсъждане на бъдещите практики, в други тепърва предстои. Без изключение обаче застрахователните шефове заявиха категоричното си намерение да спазят закона на 100%.

„На този етап анализираме в голяма дълбочина въпроса за пасивното маркиране. От една страна то засяга кражбите и застрахователните измами, но от друга - влияе на продажбите“, каза Николай Генчев, председател на УС и главен изпълнителен директор на Уника.

„Ние сме „за“ да няма стикери, но пасивното маркиране е добро в голяма степен. Не само защото може да се открие някой детайл от откраднат автомобил, а и заради превантивното действие срещу застрахователните измами“, каза Недялко Чандъров, главен изпълнителен директор на ДЗИ. Недостатък според него е това, че се плаща, но все пак парите не са много.

„Преди да се вземе окончателно решение, трябва да се прецени ползата от дадена практика. Ако има контрол, който да възпрепятства търгуването с маркирани части от автомобили, тогава би имало смисъл и от пасивното маркиране“, заяви Румен Янчев, изпълнителен директор и председател на УС на Булстрад Виена Иншурънс Груп.

„Убедени сме, че пасивното маркиране е мярка, която има отношение към риска, но дали ще продължи да се прилага зависи и от това дали фирмите, които маркират ще продължат да извършват тази дейност“, каза Цветанка Крумова, изпълнителен директор на Армеец.

Стоян Проданов, зам.-председател на съвета на директорите и изпълнителен директор на Бул Инс, също заяви, че дружеството би се възползвало от възможностите за управление на риска, които дава пасивното маркиране, но всичко зависи от окончателния текст на промените в кодекса.

И в Лев Инс не са взети решения. Главния изпълнителен директор на Лев Инс Стефан Софиянски зави само, че компанията ще се съобрази изцяло с изискванията на закона.

Веднага или след три месеца?

Тримесечен е срокът, след влизането в сила на промените, в който застрахователите трябва да приведат в съответсвие общите си условия или съществуващите други уговорки. През това време обаче ще изтекат доста полиции, така че има значение и кога точно ще бъдат реално приложени новите правила.

Според Николай Генчев, всички застрахователи ще имат нуждата от известен преходен период, за да се направят промените. „Три месеца може и да не се окажат толкова дълъг срок, особено лятото“, заяви той.

На противоположната позиция е Румен Янчев: „Въпрос на един ден е преустановяването на маркирането, така че най-вероятно в Булстрад промените ще станат веднага след влизането в сила на новите изисквания. Не виждам какво може да ни дадат три месеца в повече“, заяви той.

Намерение да пристъпи към съгласуване на условията непосредствено след обнародването на закона има и ДЗИ, според Чандъров, докато по думите на Стоян Проданов Бул Инс вероятно ще се възползва от тримесечния период за по-плавно преминаване към новите практики.

„В Лев Инс още не е обсъждано дали да се пристъпи към промени веднага след влизането в сила на норматива, или в края на гратисния период“, заяви Стефан Софиянски.


по темата

Коментари (3)

1
Maxim Kolev
2011-06-06 10:02:50
Ще сезирам КЗК, че застрахователят ми ме задължава да си маркирам автомобила си в точно определена верига маркировач.
2
Коментатор
2011-05-28 14:34:32
Е кво станА... всички са съгласни, че маркирането все пак спира в някаква степен измамите. Въпреки което забраната е приета на първо четене. Логична мисъл - абе тоя парламент и т.н. не е ли за да легализира желанито на поданиците си, естествено наложили като отношения в обществото, като ги институцонализира в закони и др. ??? Щото той май прави обратното... Освен - ако... дали не обслужва интереси на някоя мафия????... )е вътре няма ни един нормален е ясно, ама дали са луд или се правят на Колчо Идиота, щото - номерът минава...
3
bailabanov
2011-05-27 12:53:44
Abe Geichev pak se izkazvas nepodgotven.
1

Име:

Коментар:


Анкета

Застраховате ли се?

ГЛАСУВАЙ