Крадат кода на колата, докато я търкат в мивката

Оставяш си колата на автомивка и отиваш наблизо да пиеш кафе. След час я вземаш чиста и лъскава. Караш я щастливо седмица-две и изведнъж - хоп, тя изчезне. Не са я спасили никакви защити - ключалки, имобилайзери, аларми, чипове на контактния ключ.
Тогава ще разбереш от полицаите, че един от най-новите методи на автоджамбазите в София е да се въртят около автомивките и да работят в комбина с младежите, които пръскат обилно лимузините с пяна.
“Имаме такива случаи и работим по тях. Става въпрос за скъпи коли от висок клас и с бордови компютри”, разказа пред “Труд” Ангел Бадънков, заместник-шеф на сектор “Автокражби” в СДВР.
Достатъчно било само за около 10 минути хакер с лаптоп да седне зад волана на автомобила и през специален изход за тест на системите да източи всички данни, които са му необходими. После съвсем спокойно си приготвят ключ, в който вкарват истинския пин код и колата рано или късно ще им падне в ръчичките.
Пластмасовите ключове, които използват, се поръчват от Китай за много малко пари. Целият арсенал за кражба на 10 луксозни автомобила - джаджите, пластмасите, ключовете, струвал около 200-300 долара.
След като ключът вече е програмиран, автокрадците го дават на някого от хората си, като често използват младежи без крими досиета. Те трябва да проследят набелязаната кола и да видят дали собственикът й я оставя нощем в гараж или на платен паркинг. После да решат кога е най-подходящото време просто да се качат, да пробват подготвения ключ и ако двигателят заработи, да отпрашат.
Според разследващи преди няколко години джамбазите са задигали основно незастраховани коли, тъй като са се плашели от силовите компании. През последната една година обаче застраховките и маркировките въобще не ги притеснявали и крадат, която кола си поискат.
Около 60% от отмъкнатите луксозни коли веднага се изкарват извън границата. Най-често в Румъния, но има случаи и в Турция.
Другото място, откъдето се прекарват крадени коли, е по море. Автоапашите пренабиват номерата, снабдяват ги с фалшиви документи, запечатват ги в контейнери и ги пращат с кораби към страни от Близкия изток. Там и в момента давали най-високи цени за задигнати возила, произведени след 2008 г. Най-често за лимузина на цена 20-30 000 евро арабските купвачи броели 15-16 000 евро. Спазвали принципа “краденото - на половин цена”, докато търговците у нас рядко давали повече от една трета, като все се оправдавали, че пазарът е преситен, нямат конкретен купувач, а и поемат риск да бъдат разкрити.
От време на време ченгетата хващат коли с пренабити номера и истински регистрации в КАТ. “Собственикът казва - взех си я от Горубляне, от Иван примерно. Казва, че не му помни телефона, описва го как изглежда и дотам. Регистрирал я е на свое име с документите за покупко-продажба, да речем от Италия. А такъв Иван в действителност не съществува и ние спираме работата дотам. Прокуратурата казва - престъплението не е извършено на територията на България, това е просто купувач и с разпореждане му връщат колата. Крадците добре знаят процедурата”, обясни още главен испектор Бадънков.
Пет банди тормозят столицата
Пет банди автокрадци тормозят София през последната година. Във всяка група има максимум по 4-5 души, до един с около 10 висящи дела. Въпреки че тарторът на всяка банда има около себе си достатъчно хора, които да крадат вместо него, почти всички организатори лично вършат кражбите си. “Не могат да спрат заради тръпката по време на кражбата”, казват разследващи.
Марките, които апашите крадат най-често, са “Ауди”, “Фолксваген” и БМВ. Случаите с “Форд”, “Мерцедес”, “Алфа Ромео” и “Ланча” са единични.
Според разследващи мерцедесът е автомобилът, който е най-труден за задигане, и затова се взема основно с измама. Най-често това става с лизинговите автомобили. Когато си купиш кола на изплащане, единият ключ винаги остава във фирмата заедно с големия талон. Имало е случаи служители на тези компании да правят дубликати на резервните ключове и копия на документите, след което да влизат в комбина с крадците.
Ако за един ден в столицата се крадат по 6-7 коли, задължително три от тях са с измама - лизингова или застрахователна.
От марката БМВ апашите предпочитат джиповете, тъй като от тях печелят най-добре - по 6-7 000 лева чисто. Обикновено тези автомобили се изнасят в чужбина или се пласират по малките населени места в България, където много по-лесно се регистрират с пренабити номера. Разбира се, заради кризата и невъзможността на много собственици да плащат скъпите застраховки, имало известно възраждане на автооткупите. Това престъпление стана бич преди 5-6 години, когато за почти всяка втора задигната кола у нас бе искан рекет. Когато този бизнес западна, се появи бандата на “Наглите” - автокрадците, които отвличаха хора срещу откуп. Сега разликата е, че посредниците при получаването на откупа повече се боят, че ченгетата ги подслушват и снимат, затова действат доста по-внимателно.
Според разследващи проблем остават някои вратички в закона, които позволяват на автокрадците да отървават затвора с условни и по-леки присъди. Така например преди около месец бил заловен един от знаковите софийски автоджамбази с прякор Топчо. Той карал откраднат автомобил. Опитал се да избяга. Полицаите го погнали, имало свидетели на гонката. Топчо обаче взел да се оправдава, че просто си карал колата и не знаел защо го гонят и въпреки всички доказателства бил обвинен само за вещно укривателство.
Източник: Труд