500 лв. глоба за коли на газ в мол

От 100 до 2000 лв. е глобата, ако бъде открита кола на газ в подземен паркинг. С 500 лв. ще бъдат санкционирани молове и големи магазини, в чиито подземия бяха открити автомобили с газови бутилки, ако им е за първи път.
Проверка на инспекцията за технически надзор в цялата страна бе направена през януари. Тя е втората по ред, при първата ги погалихме с перце, само им предписахме какво да правят, сега ще глобяваме, каза шефът на инспекцията Юлиян Иванов.
Шокиращо е в София - от 50 проверени паркинги, 23 са в нарушение. От март обаче санкцията ще отнасят не само магазините, но и собствениците на коли, които са ги оставили на паркинг под земята. За да стане това, ще се търси съдействие на полицията.
15.30 ч в понеделник. Фоторепортер на "24 часа" влиза в подземния паркинг на The Mall на "Цариградско шосе". Пред подземието има ярка червена табела и на нея с бели букви е написано: Внимание! Забранено за автомобили с газови инсталации". Надписът е повторен на английски.
Вътре, под земята още на пръв поглед се набиват поне няколко триъгълника в сигналножълто "Газ". Единият е на лада, вторият е на рено клио, а третият на ситроен.
През януари инспекторите на техническия надзор влязоха в 178 подземия в цялата страна. В 38 от тях са засечени коли на пропан-бутан, написани са 93 предписания да има табелки със забранителен текст.
Присъствието на кола с газови бутилки в подземен паркинг у нас е абсолютно забранено, защото има опасност от взрив, казват експертите.
Такъв автомобил може да се паркира под земята, но само ако гаражът или паркингът има вентилация, която да обръща въздуха 3 пъти на час, аварийна уредба, която се задейства автоматично и сменя въздуха 8 пъти на час, и газсигнализатори. Всичко това е много скъпо и почти никой не го правел.
Най-много автомобили на пропан-бутан са засечени в подземния паркинг на мола на "Цариградско шосе"- 10. Но пък и там били взели най-много мерки, за да не влизат такива коли. Има забранителни табели, двама охранители контролирали. Ако бъде засечен автомобил на газ, му залепвали голям червен стикер, който предупреждавал собственика да го извади оттам.
От магазина поискали съдействие от техническия надзор да бъдат глобявани собствениците на автомобилите, каза Ваньо Бояджиев, шеф на регионалното звено на инспекцията в София.
"Ние сме контролната институция, но като спрем собственика на автомобили, виждаме как той трясва вратата под носа ни и изчезва", обяснява Бояджиев. Затова ще търсят помощ от полицията.
Ранен бил часът на проверката в мола срещу хотел "Хемус" на "Арсеналски" 2. На първото ниво в подземието са открити три газови коли. И в "Сердика" в Ситняково са "хванати" 3 коли с газови уредби.
Шест пък са били паркирани в подземията на сграда на ул. "Вихрен" при околовръстното. Тя е собственост на "Риск инженеринг". "24 часа" попита шефа на компанията Богомил Манчев, дали е така.
"Нали не мислите, че служебните ни коли са натъпкани с газови бутилки. Служители във фирмата са направили това нарушение с частните си автомобили. И те ще платят глобата, каза той.
В нарушение е засечен и подземният паркинг на "Технополис" срещу ТЕЦ "София". Там са били паркирани 8 колина газ. Този на автогара "Сердика" пък е прибрал 4 такива автомобила. По 2-3 коли е имало в мола на "Шипченски проход", мола на "Стамболийски", "Скай сити" на "Коста Лулчев" 52, подземия на блокове ползвани от "Ауто мобайл" в Зона Б5, БЧК, НДК.
Всъщност наредбата, която забранява газовите автомобили в подземията, е от 2006 г. Тогава все още подземните паркинги не са толкова масово явление. Те се нароиха с новите комплекси,молове и големи магазини, казват специалистите.
Затова се наложило миналата година да се направи "преброяване" на газовите нарушители в подземията. Тогава им направихме само предписания. Повечето са ги изпълнили - поставили са табели със забрана за тези автомобили. Но наличието на табела не оневинява собствениците, в случай че бъдат хванати забранените коли, казва Юлиян Иванов.
На съвестта на шофьорите разчитат най-вече в моловете в София. На входовете на подземните паркинги те са поставили табели със забраната, увериха мениджърите, но признават, че някои клиенти не се съобразяват с тях.
Мениджърите на търговските центрове обаче се оплакаха, че не всички коли с газови уредби могат да се идентифицират, защото нямат необходимия стикер.
Освен това нямало законови възможности нарушителите да бъдат санкционирани.
1000 са горели за година в София
Ако автомобил има неизправна газова уредба и от нея се изпуска газ в затворено помещение, вероятността от пожар или взрив е много голяма. Това коментира пред "24 часа" инспектор Христо Кирилов от столичната пожарна. Той допълни, че метанът е лек газ, който се вдига високо, за разлика от пропан-бутана, който пада пък ниско. "И в двата случая има опасност от пожар, защото по стените има контакти, крушки и други електроуреди. Нужна е само една искра", допълни инспектор Кирилов. Пожарната препоръчва за паркингите под земята да има добра вентилация и датчици за метан и пропан-бутан. До момента за щастие не е имало взривове и пожари в големи паркинги. В София през м.г. са се запалили около 1000 автомобила с газови уредби.
В Германия забраната е отменена през 1988 г.
Забраната за паркиране на коли с газови уредби в подземни гаражи в Германия е отменена още през 1988 година след обстойно проучване на най-голямата фирма за извършване на годишни прегледи и сертифициране на сигурността на автомобилите TUF.
То показало, че колите на газ с нищо не са по-опасни от тези, каращи на бензин. До такъв резултат стига и подобно проучване, направено в Холандия. То дори поставя колите с газ на едно стъпало по-високо от тези с бензин по отношение на сигурността.
Причината за промяната са новите газови уредби, които не допускат изтичане на газ. През 80-те години освен това резервоарите се пълнят до 100% с газ, докато днес стандарт е това да става до 80% за по-голяма сигурност, че няма да има изтичане.
Въпреки че забраната за паркиране на закрити места и най-вече в подземни гаражи вече не съществува, в Германия все още могат да се срещнат знаци, забраняващи влизането на коли на газ в гараж. Това може да се случи пред частен подземен паркинг, ако собственикът му е решил все пак да не допуска автомобили на газ по инерция от дългогодишната забрана. Тогава е добре да се подчините на желанието му.
В Холандия, Белгия, Швейцария и по-голямата част от Австрия няма забрана за паркиране на автомобили на газ под земята. Във Франция пък такава забрана се налага само на автомобили, които нямат сертифициран подсигурителен вентил по наредбата ECE 67.01.
Единствено в Унгария има пълна забрана за паркиране на коли на газ в подземни гаражи.
Според закона в Италия колите с газова уредба, която отговаря на всички европейски изисквания за сигурност (ECE/ONU 67/01) от 2001 г., могат да бъдат паркирани до първия подземен етаж на автогаражите независимо дали има, или не и други етажи под него. Тоест, не се държи сметка за това дали той е свързан и с други, още по-долни етажи.
В случай че газовата уредба не отговаря на евроизискванията от 2001 г., колите могат да бъдат паркирани само на етажите над земята, при положение че те не са свързани с подземните.
В случаите на колите с метан в Италия няма никакви ограничения, като се има предвид, че става дума за газ с по-ниска гъстота от тази на въздуха.
За тунелите и галериите няма никакви ограничения за преминаването на колите с газ и метан. Коли с газови уредби могат спокойно да преминават например през дългите алпийски тунели като този под връх Монблан и другите големи планински масиви по границите между Франция, Италия, Швейцария и Австрия. Водачите обаче трябва задължително да уведомяват контролните органи на входовете на тунелите, че карат на газ. На колите им задължително се слага съответно обозначение и с вътрешните тв камери те се наблюдават особено стриктно, докато преминават под земята. На някои тунели се подава знак от единия край, че влиза такъв автомобил, и съответно се сигнализира, когато той достигне изхода.
За кораби и фериботи пък няма действащи нормативи. Дали на тях могат да бъдат натоварени, или не колите с газ и метан, зависи от изискванията на самите корабни компании.
Източник: 24часа