314 свалени от колите заради болести

Ако си със счупени крак или ръка, претърпял си инцидент със загуба на памет или пък имаш байпас на сърцето, катаджии може да те свалят от колата, като ти вземат книжката временно или за постоянно.
314 са правоспособните водачи със забрана да шофират заради различни здравословни проблеми през м.г., сочат данни на КАТ. Всеки месец средно прибират книжките на поне десетима водачи.
Над 40 са болестите при които е опасно да се шофира и ти вземат книжката. Въпреки че всички диагнози са изредени в наредба на транспортното министерство, в почти всеки случай специална комисия решава дали да те пусне да седнеш зад волана. При други над 60 диагнози пък се налагат ограничения за получаване на книжка.
За всичките над 100 болести ходите на транспортен ТЕЛК за книжка. Името му е транспортна областна лекарска експертна комисия - ТОЛЕК, и транспортна централна лекарска експертна комисия - ТЦЛЕК, пред която заключенията на областните подлежат на обжалване). Пак тези комисии преценяват дали книжката да остане във водача, ако болестта е придобита по-късно.
За любителска книжка (категория В) се изисква преглед при очен лекар. Иначе медицинското се заверява от невролог, хирург, специалист вътрешни болести. Ако те открият някое от над 100-те диагнози, се изпращат на транспортния ТЕЛК, казаха от автомобилната администрация.
Сред 40 диагнози са заболявания на централната нервна система - съдови, възпалителни, травми, тумори, интоксикации. На транспортен ТЕЛК се отива и заради парализи и парези, координационни нарушения и други болести на вегетативната нервна система, както и при епилепсии.
Опасно е шофирането без преценка на комисията от хронични алкохолици, наркомани и болни от олигофрения - умерена, тежка и дълбока. Дори болни от невросифилис и СПИН са задължени да минат през транспортния ТЕЛК.
Диагнозите, които налагат ограничения за получаване на книжка, са разделени за различните категории. Например любителска книжка може да притежава човек с едно око, докато за професионалните водачи това е забрането - те са категориите С, С+Е, D, D+E, Ттб и Ттм. За не малко от болестите преценката на комисията е индивидуална за всеки човек, а няма категорична забрана или разрешение да се притежава книжка.
Ако пътен полицай обаче спре на улицата водач, който е с гипсирана ръка, държи се неадекватно или пък направо е припаднал зад волана, той има право да прибере свидетелството за управление до отпадане на здравословния проблем, обяснява главен инспектор Стойчо Константинов от КАТ.
Личният лекар пък решава дали всеки нов водач е годен да стане шофьор.
"Дали конкретната диагноза ще пречи на шофирането обаче, се преценява при всеки конкретен пациент от специална лекарска комисия.
Например при епилепсия може тези експерти да разрешат на водача да кара с придружител или пък до определена скорост", обяснява инспектор Константинов. Сред ограниченията за различните здравни проблеми са още да не се шофира през нощта при т.нар. кокоша слепота или да не се кара по магистрала, ако водачът има проблем с бързата реакция при по-висока скорост, разказват още от МВР. Ако водач получи инсулт, инфаркт или друг сериозен удар то лекуващият му лекар преценява дали това създава риск при шофиране и ако се налага изпраща епикриза в Пътна полиция по местоживеене.
"В този случай нашите служители пращат шофьора отново на специализирана транспортно-лекарска комисия, която преценява при какви условия болният може да седне зад волана", раказват още от МВР.
Най-строги са изискванията и съответно забранитеза професионалните шофьори, които возят пътници или товари. В тези случаи задължително водачите минават на тест за психическа годност, проверява се времето им за реакция както и какви хронични проблеми имат. Подобни проверки професионалистите зад волана минават на всеки три години, а след 65-годишна възраст таксиджии и автобусни водачи правят психотест на всеки 12 месеца. Сериозни изискнавиня има и към зрителните и слуховите способностти на шофьорите.
"При по големите категории за управление на автобуси, камиони или трамваи не може да се кара със слухов апарат, докато при любителите зад волана, ако с машинка на ухото човекът има чуваемост, му се разрешава да кара колата си", разясняват още експертите.
Млад шофьор минава за 4 минути
4 минути и 20 лева са нужни на всеки кандидат-шофьор, за да си издаде нужното медицинско свидетелство. По този начин и селският луд има огромния шанс да се качи в кола и да излезе на пътя. Удостоверението е гаранцията, нужна да убеди КАТ, че сте физически годен, за да управлявате МПС от най-разпространената B категория.
Прегледите се извършват при личния лекар, като предварително е платена посетителската такса от 2,40 лв. Бланката струва 20 лева. Единствени неща, които реално се изискват от пациента, са трите му имена и ЕГН-то. Веднъж вписани, след данните освидетелстващият вади нарисувана червено-зелена мозайка. Успеете ли да разкриете замаскираната буква, цифра или форма, свидетелството получава 8 разностранни печата, а вие получавате "Доскоро, лек ден".
Оказва се, че освен мастило от печатите върху сивото листче присъстват и няколко графи. "Острота на зрението" и "Цветоусещане" са попълнени от джипито ви с неизменния неразбираем докторски почерк. След "щателния" оглед останалите графи остават празни. Финалното решение на лекаря, вписано като "Клинично здрав" стои срещу "Хирургичен и вътрешен статус".
Надалеч виждаш ли?, питат ветерана
Без никакви проблеми извади медицинско за подмяна на шофьорската книжка нашият колега Любомир Денов. Наскоро изтекли 10-те години, за които бил валиден документът. Формулярът със заявление до КАТ от едната страна и карта за медицински преглед от другата се купува от всяка книжарница.
Посещението при личния лекар е безплатно. Д-р Маргарита Шаркова подписва картата за медицински преглед, след като се уверява, че колегата ни не носи постоянно очила. В противен случай водачът задължително заминава на очен лекар. Въпреки че докторката познава пациента от доста години, прегледът е доста подробен. Четеш с очила, но надалеч виждаш добре, нали?, пита тя. Никакъв проблем, отговаря Денов. Въпреки това Шаркова буквално го хваща за ръка и го повежда към очния кабинет. За по-сигурно, коментира тя. После проверява и неврологичния статус, пита дали се е обаждала старата дископатия.
Някакви оплаквания от хирургическо естество, как е вътрешният статус? Нормални, не се оплаквам. Повече време Шаркова отделя на слуха и на УНГ - уши, нос, гърло. Ако беше шофьор категория С, схемата щеше да е съвсем друга. Тогава трябва да се минава през специализирани кабинети, коментира докторката. (24часа)
Доц. Борислав Герасимов, невролог: Секунда загуба на съзнание или ориентация е фатална
- Доц. Герасимов, кои неврологични състояния и болести са рискови за шофиране?
- Всички видове епилептични припадъци, тъй като за определен период от време съзнанието се изключва и колата е без реално управление. Също и състояния, при които има временно неадекватно поведение и липса на пълно съзнание.
- Например?
- Чести колапси, синкопи, прилошавания след черепно-мозъчни травми, при които се губи за кратко време съзнание и реакциите са неконтролируеми.
Рискови са и състояния след мозъчни инсулти с остатъчни явления от парализи, световъртеж, главозамайване, нестабилност, залитане и други промени. Както и напреднали форми на множествена склероза с промени на интелекта и ориентацията в пространството.
- Какво още може да пречи?
- Истерични и други психични промени поради временна неадекватност на реакциите. Също различни видове деменции (алцхаймерова, съдова, паркинсонова, посттравматична) с упадък на интелекта и некачествено отразяване на околната среда. Още наркотична, алкохолна и друга зависимости и промени с характер на абстиненция и кризи. Естествено и напреднал паркинсон със затруднени движения и координация. Логично е, че са рискови и наследсвени дегенеративни и други увреждания на нервната система, с отражение върху координацията на движенията, запазване на равновесието и невъзможност за правилна оценка на околната среда и пространство.
- А сънната апнея?
- По-скоро последиците от нея. През нощта човекът не може да спи, буди се, трупа умора и задрямва денем. При 100 км в час и за секунда да е, резултатът е страшен.
Източник: 24 часа