15 дни метене и час при психиатър за пияни шофьори

Законът не плаши пияните шофьори и от 2007 г. досега хванатите с над 1.2 промила са се увеличили с над 1 000 годишно. Всеки втори от тях пък кара мъртвопиян - с над 1,8 промила. Затова експерти предлагат спешни мерки на правителството. През септември лично премиерът Бойко Борисов наредил да се създаде междуведомствена комисия, която да му предложи решение на проблема с пияните джигити, разказа пред "24 часа" прокурорът от ВКП Росен Димов, който участва в комисията.
Според него методите за борба с хванатите с над 1.2 промила зад волана в последните години претърпели развитие. Допреди време срещу тях се водеше наказателно производство, но те отнасяха не затвор, а глоба от около 400 - 500 лв.
След решение на Върховния съд приложението на чл. 78а от НК отпаднало и се преминало към друг вид наказания. Както се вижда от статистиката обаче, тези наказания в огромното си мнозинство са пробации. Минимален е броят на условните присъди, а още по-минимален е броят на ефективните присъди - съответно 28.7 и 2.2 % за миналата година. Същевременно 25% от всички обвинителни актове на прокуратурата са за това престъпление.
В затвора обаче отиват най-често рецидивисти. Така е очевидно, че този вид наказания не могат да повлияят за намаляването на пилите зад волана.
Защото от 2007 г. насам статистиката убедително показва, че годишно около 11 хил. души са хванати да карат с над 1.2 промила. Ужасяващ е процентът и на тези, които карат с над 1.8 промила - те са около 50 процента. Тези цифри са зловещи, защото по различните технологии и международни документи концентрации 1.5 - 1.8 промила се смятат за тежка форма на алкохолно опиянение.
В това състояние един човек е толкова неконтролируем, че може всичко да се случи. "Това е нещо като луд с картечница - може да направи всичко, а може и нищо да не направи. Тук философията е, че този човек е толкова опасен, че поведението му застрашава обществото", категоричен е Росен Димов.
Той обясни, че при пияните шофьори има и огромен скрит процент - залавят се и се осъждат около 11 хил. човека годишно, но поне още толкова са се измъкнали. Няма обаче методика, по която да бъдат хванати. "Всичко това води до един извод - че има нещо куцо в системата. Като сложим и факта, че цялата наказателна процедура е скъпо струваща.
Общо 8 държавни служители са ангажирани да реализират наказателната отговорност срещу един пиян - полицаи, лекари, прокурори, съдии. Те получават заплати, за да реализират една пробация - това е безумно харчене на пари", смята прокурор Димов.
Според него този разход трябва да се намали за сметка на по-ефективни наказания.
"Искам да подчертая, че премиерът в типичен негов стил е хванал един сериозен обществен проблем. За първи път държавник, и то министър-председател, създава работна група, за да види действителното състояние на нещата", допълни прокурорът.
Експертите предлагат да се работи в 2 насоки. Първият вариант е изцяло да се премине към административни наказания.
Защото процедурата на административните наказания е по-опростена и по-евтина. Но именно тук, смятат те, е добрата комбинация между по-евтин метод и същевременно по-болящо и по-превъзпитаващо наказание.
Тази процедура условно може да бъде разделена на два подвида. Първият може да се реализира веднага - високи санкции, високи глоби с допълнителни наказания като лишаване от книжка, психопрегледи за алкохолна зависимост, проверочни изпити.
Вторият подвариант е да се възстанови един отменен законов акт. Става въпрос за чл. 44а от Закона за движение по пътищата, който е предвиждал арест от 5 до 15 денонощия в РПУ-тата за пияните. През това време хванатите трябвало да метат градинки, да пренасят тухли или изобщо да полагат общественополезен труд. Те светкавично - в рамките на 24 часа, се изправят пред съдия, след като им е взета алкохолна проба.
"Общественополезният труд е много възпитателен, защото, като те карат да метеш градинката и всички те гледат, вече почваш да мислиш по-иначе", обяснява Димов. Според него това обаче изисква по-сериозни законодателни промени, както и да се въведе възможност за обжалване.
Другият принципно различен вариант е да се въведе частична декриминализация. В този случай трябва да се приеме, че до 1.5 - 1.8 промила се прилагат глоби и арест в РПУ-тата.
От 1.8 нагоре обаче се прилага наказателно преследване с по-високо наказание от сегашното.
Всичко това може да бъде комбинирано с утежняващи мерки за връщане на книжката. Така, ако някой бъде лишен от право да кара, защото се е напил сериозно, да си плати преглед в психодиспансера. "Защото не си много нормален човек, ако знаеш, че да пиеш и да караш, се наказва. Да знаеш, че цялото обществено мнение е против това, да четеш за това, да цъкаш с език и следващия път, вместо да си вземеш едно такси, да се натаралянкаш.
Затова нека една медицинска институция да каже алкохолнозависим ли си, че го правиш това, или не. Ако пък има алкохолна зависимост, не е зле да се помисли дали този човек трябва да има изобщо книжка отново, или не", категоричен бе обвинителят.
Друга идея е супердрегер да замени алкохолната проба. МВР в момента разполага и с ултрасъвременна техника - около 96 стационарни дрегера с изключително висока степен на точност. "Трябва само да се дозакупят колкото трябва, за да има във всяко РПУ. Когато патрулът те хване пиян, те води в участъка за тест. Ако не си доволен от този дрегер (В Германия този тест се приравнява на кръвната проба - б.р.), отиваш в болницата, плащаш ти, а не данъкоплатецът и ти вземат кръв", предлага Димов.
Преди време пък МВР "прецакало" здравното министерство за носенето на кръвните проби. Преди те били карани от патрулка в областните болници. Сега това се правило с линейки. В град като Ивайловград например имало една линейка. Така вместо тя да си обслужва болните в района, отивала да носи една проба на стотина километра до областния център. Ако това бъде променено, ще отпаднат и съмненията за подмяна на кръвните проби.
Що се касае до негативните коментари от страна на някои неправителствени организации относно декриминализацията на дребните престъпления, Димов отсече, че прокурата в никакъв случай не иска да дава опрощение на хората, извършили подобен род престъпления. Напротив, мисли как те да бъдат санкционирани по-бързо, по-евтино но и по-ефикасно.
В Италия ти взимат мотора за над 0,5 промила
Италианските закони са едни от най-безкомпромисните към пияните шофьори. Именно в тамошното законодателство се прилага конфискация на колата, ако те хванат почерпен зад волана.
Тази законова разпоредба е в сила от 2008 г. Тогава било прието, че конфискацията на моторно превозно средство, независимо дали става дума за кола, мотор или мотопед, се прилага тогава, когато е установено количество на алкохол в кръвта над 1.5 промила.
При такъв случай съдът разпорежда конфискация с издаване на присъда. Наказанието се прилага и независимо от това дали има условно прекратяване на наказанието, освен ако колата не принадлежи на лице, което няма нищо ообщо с престъплението. Конфискация като допълнителна санкция се прилага и когато хванатият откаже да се подложи без оправдателна причина на тест за алкохол.
Още по-строго се прилага законът за мотористите. Ако някой от любителите на двуколесните машини бъде спипан да кара с дори 0,5% алкохол в кръвта, той се разделя с любимото си возило.
Подобна санкция съществува и във Великобритания. От родното обвинение предлагат така да се процедира с повторно хванатите пияни зад волана. С тази мярка, действала за 2 години в Пловдив, подобен род рецидиви са намалели с 30%, което доказва нейната висока ефективност. (24часа)
Узаконяват паяка - вдигат без КАТ
Ограниченията за време, в което може да се паркира в синя зона, ще отпаднат, предвиждат одобрените от парламента преди дни на първо четене промени в Закона за движението по пътищата. Това изменение и поправка, която узаконява вдигането с паяк от общинските фирми, останаха обаче встрани от дискусията.
В момента зоните са определени като за "кратковременно паркиране" от 30 минути до 3 часа. С промяната срокът за ползване на зоната се заличава. Отделно се дава право на общинските фирми да вдигат нарушители и без катаджия. Според мотивите на вносителите - шефа на транспортната комисия Иван Вълков и още няколко депутати от ГЕРБ, причината е различното тълкуване от съда на правото на общините да вдигат с паяк.
Спор сред депутатите предизвикаха измененията за новия начин за глобяване при превишена скорост. Санкциите за това скачат драстично, но отпада отнемането на книжката. Без нея шофьорите ще остават едва при три и повече провинения в рамките на година. Процедурата за глобяване на джигитите ще се ускори, тъй като след засичане с камера ще се издава електронен фиш.
Той ще се изпраща на собственика, а ако не е шофирал, ще може до 2 седмици да посочи кой е виновникът. При санкционирането с електронен фиш няма да се отнемат контролни точки.
Те обаче ще се топят, ако високата скорост е засечена на пътя от катаджия. Наказанието трябва да се уеднакви, реагираха при дискусията в транспортната комисия Иван Иванов от ДСБ и Петър Мутафчиев от БСП. Вторият бе по-краен и дори поиска контролните точки да отпаднат. Иванов пък се ангажира да предложи между двете четения промяна, според която при повторно нарушение на ограниченията за скорост книжката ще се отнема за месец, а при трето - за година.
Светослав Тончев от ГЕРБ разкритикува поправките и изненада колегите си вносители и с примери от ЕС - във Франция точки се отнемали за превишена скорост, в Холандия за над 50 км/ч виновникът подлежи на съдебна отговорност и остава без книжка, а за над 70 км колата се конфискува.
Източник: 24 часа